03
okt
Rondleiding
Een paar weken geleden ontving ik een groep op ons erf die ik aan het rondleiden was. Ik vertelde hen over de keuzes die wij hebben gemaakt om zo veel mogelijk kringlopen op ons eigen bedrijf rond te zetten. De opmerking die toen kwam; ‘O, dus u doet het beter dan u collega’s?’
Eigenlijk had ik de wedervraag moeten stellen, ‘Waarom denkt u dat?’. Maar ik ben direct begonnen met uitleggen dat elke boer op zijn erf keuzes maakt die bij hem of haar passen. Ik schrok van de vraag, wij doen het helemaal niet beter dan andere collega’s en zo wil ik het ook zeker niet over laten komen. (stiekem voelde ik me wel vereerd natuurlijk) Wij hebben voor ons zelf duidelijke keuzes gemaakt, die goed bij ons passen en bij onze visie op de toekomst.
Keuzes die passen bij onze visie op de toekomst
Ons bedrijf heeft bijvoorbeeld 85 koeien, dat is een bewuste keuze omdat mijn man geen ‘vreemde’ arbeid wil aansturen op ons bedrijf. Het melken en voeren wil hij graag zelf in handen houden, de rest er omheen mag een ander doen. Dat betekent dat wij een bepaalde omvang met ons bedrijf hebben. Ook bestaat er voor ons meer dan ‘boeren’ alleen en willen graag ook nog wat vrije tijd, een keuze die je maakt met elkaar.
Diversiteit
Keuzes maken doet iedereen op zich. Iedereen is verschillend, gelukkig maar, zo creëer je dus ook verschillende bedrijven. Die verschillende bedrijven kunnen weer veel van elkaar leren. Dat maakt onze sector divers. Het lastige waar we in verkeren dat we vaak keuzes moeten maken die vaak gepaard gaan met grote investeringen. Je moet dus wel heel zeker zijn van de stappen die je gaat ondernemen. Keuzes die je maakt op basis van visie, toekomst, duurzaamheid, omgeving, gezinsomstandigheden, regelgeving, financiële last enz.
Consument
Ook als consument maak je in de supermarkt keuzes, die worden vaak gemaakt in een moment van snelheid, prijs en gemak. Bijvoorbeeld het pak melk waar de meesten van staan, goedkoop of het makkelijkst te pakken zijn, worden het meest gepakt. Maar als je wat vindt van de melkveehouderij kun je doormiddel van het keuze van het melkpak ook een sturing geven aan onze sector!
De weg naar een duurzame zuivelketen is al lang ingezet!
Je kunt kiezen voor eigenmerk van de super, A-merk, Biologische, Weidevogelmelk, streekmelk, enz. Allemaal keuzes die je maakt als consument in de supermarkt. De consument is voor ons boeren een belangrijke schakel hoe wij produceren, wij horen jullie wensen. Niet elke burger met wensen maakt een weloverwogen keuze als hij of zij consument wordt. En niet elke consument is gelijk, de ene heeft een dikke portemonnee, de ander wil gewoon makkelijk, weer een ander heeft een goede ervaring met smaak, en zo zijn er verschillende dingen op te noemen waarbij je een keus maakt. Maar soms is het goed om even bij je keuzes stil te staan.
We zijn op de goede weg
In wat voor rijk land leven wij wel niet, dat we al dit soort keuzes kunnen maken. Voor elke keuze waar jij voor staat, staat er wat in het winkelschap. Zo is het ook met boeren, er zijn zo veel verschillende boeren die verschillende keuzes maken op hun eigen erf. Keuzes die gepaard gaan met grote investeringen met een lange termijn visie. Geloof me, de weg naar duurzaamheid is op een boerenerf al ingezet. Niet dat we nu achterover gaan zitten, iedereen is er op zijn of haar eigen manier mee bezig om het te verbeteren.
Wat een rijkdom! Geef elkaar die keuzeruimte en tijd, zonder daarbij direct te veroordelen of iedereen in hetzelfde hokje te proppen. Wil je echt weten wat voor verhaal er achter de diverse keuzes zit; zoek elkaar op en praat met elkaar!
Groet,
Heleen
Hieronder een aantal keuzes die wij hebben gemaakt. Heb je nog vragen, neem gerust contact met ons op.